1 ستاره2 ستاره ها3 ستاره ها4 ستاره ها5 ستاره ها (19 امتیازبندی, 5 رای)
Loading...

تصمیمات استراتژیک سئو که باید قبل از طراحی و ساخت وب سایت بگیرید

در این پست به زمینه هایی از سئو می پردازیم که قبل از طراحی و ساخت وب سایت، باید بررسی شوند و در موردشان تصمیم هایی گرفته شود.

تصور کنید مشتری تان از شما می پرسد برای ارتقای رتبه ارگانیک شان باید چه کار کنند. بعد از بررسی های فراوان، تجزیه و تحلیل بازار، و بررسی و آنالیزقطعا باید به او توصیه کنید:
“باید ساختار سایت را از نو طراحی کنید”، یا
“باید آدرس سایت را تغییر دهید”، یا حتی
” باید در مدل کسب و کار خود تجدید نظر کنید، چرا که در حال حاضر هیچ بهره ای به دست نمی آورید”.
این اتفاق زمانی می افتد که سئو، بعد از طراحی و ساخته شدن سایت، به طور جدی در نظر گرفته می شود. راستش خود من هم که کارشناس بازار هستم، سئو را به عنوان بخشی از عناصر بازاریابی جدی نمی گرفتم. به همین خاطر عجیب نیست که افراد دیگر این زمنیه را به کل نادیده می گیرند.
در این پست می خواهیم در کنار الگوهای قیمت گذاری و تجزیه و تحلیل تان، به زمینه هایی دیگری بپردازیم – زمینه هایی که قبل از طراحی و ساخت سایت باید در نظر گرفته شوند:

· زمینه های استراتژیک گسترده تر
· زمینه های تکنیکی که باید با توسعه دهندۀ سایت در موردشان صحبت شود
· زمینه های طراحی که باید با طراح سایت در موردشان صحبت شود
نکته: این پست یک چک لیست نیست که باید پیش از راه اندازی سایت تمام موارد آن در نظر بگیرید (از این رو در این مقاله یک سری زمینه ها مانند robots.txt، analytics، رسانه های اجتماعی و تگ های عنوان به طور کامل حذف شده اند)، بلکه فهرستی از زمینه های تاثیر گذار بر سئو است که بعد از ساخته شدن وب سایت، تغییردادن شان سخت خواهد بود.

مقاله مرتبط : در ده سال گذشته س‍ئو چه تغییراتی داشته است ؟

سوالات استراتژیکی که باید به آن پاسخ داده شود:

تصمیمات استراتژیک سئو که باید قبل از طراحی و ساخت وب سایت بگیرید

۱٫ چطور باید منظور خود را به صورت آنلاین بیان کنیم؟
بعد از شناسایی نوع خدماتی که در بازاریابی سنتی عرضه می کنید، وقت آن است که ببینید آن خدمات را به صورت آنلاین چطور می توانید عرضه کنید.
آیا اصطلاحاتی که به عنوان “مشکل مشتری/ راه حل شما” توصیف می کنید، اصطلاحاتی هستند که واقعا مردم آنها را جستجو می کنند؟ ممکن است خدمات شما خیلی جستجو نشود؛ در این مورد شما باید در کنار “مشکل/راه حل” و برای نیازهای ویژه مشتری، یک برند خلق کنید.
این عبارات و اصطلاحات تا چه اندازه رقابتی هستند؟ در صورتی که خیلی رقابتی هستند باید دنبال یک اصطلاح جایگزین یا عبارت بلندتر و هدفمند تر باشید.

۲٫ آیا ما درکی از مشتری هایمان داریم؟
سوالات زیر، سوالات مهمی هستند که باید تحقیق و بررسی خود حتما را با پرسیدن و جواب دادن به آنها شروع کنید:
بازار تا چقدر بزرگ است؟ آیا مخاطبان بالقوه تان در حال افزایشند یا دارند کم می شوند؟
شخصیت اصلی مخاطبان چیست؟ – جمعیت آماری، انگیزه ها، نقش ها، و نیازهای آنها چیست؟
مخاطبان، به صورت آنلاین و آفلاین چطور عمل می کنند؟ نقاط حسی آنها در خارج از سایت چیست؟
پاسخ دادن به این سوال ها به شما امکان می دهد سایت خود را پیرامون زمینه هایی بسازید که مشتری هایتان به آن نیاز دارند. بهتر است که این فرایند قبل از ساخته شدن سایت انجام شود تا متوجه شوید برای کدام صفحات باید از کلمات کلیدی به خصوصی استفاده کنید تا آن صفحات را به خوبی نشان دهید.

۳٫ رقیبان دیجیتال ما چه کسانی هستند؟
دانستن اینکه در فضای دیجیتال با چه کسانی رقابت می کنید، در تصمیماتی که برای ساختار سایت، تجربه کاربری و توسعۀ سایت میگیرد تاثیر خواهد گذاشت. اول باید ببینید رقبایتان در کدام دسته از سه نوع اصلی قرار می گیرند:
· رقبای جستجویی: کسانی که برای محصول/خدماتی که شما عرضه می کنید رتبه می گیرند. آنها برای همان کلمات کلیدی که شما هدف گذاری می کنید رقابت می کنند، اما ممکن است هدف شان با هدف شما کاملا متفاوت باشد.
· رقبای کاری: افرادی که در حال حاضر همان مشکلات مشتری که هدف شماست را حل می کنند.و رقیب اصلی شما هستند
· رقبای غیر مستقیم: افرادی که غیر مستقیم مشکل مشتری شما را حل می کنند.
بعد از شناسایی و دسته بندی رقبایتان، باید ببینید آنها در حال حاضر در چه موقعیتی هستند و رسیدن به موقعیت آنها نیازمند چه منابع عملیاتی است:
• اندازه و عملکرد رقبای ما چیست؟
• چطور خودشان را از یکدیگر متمایز می کنند؟
• برندشان تا چه حد قوی است؟
• پروفایل لینک شان چطور به نظر می رسد؟
• آیا آنها با ساختار سایت خود، کاری متفاوت / جالب انجام می دهند؟

 

مقاله مرتبط :  چطور سئو را بیاموزیم؟

زمینه هایی تکنیکی که برای اجتناب از جابه جایی یا بازسازی سایت، باید آنها را به عنوان یک مشاور سئو در نظر بگیرید

۱٫ HTTP یا HTTPS
تصمیم بگیرید که می خواهید از HTTPS استفاده کنید یا HTTP. در بیشتر مواقع HTTPS جواب است. چون این خود یکی از فاکتور های رتبه بندی گوگل محسوب می شود. قانون کلی این است که اگر بر روی سایتتان پرداخت آنلاین صورت می گیرد، باید حداقل برای صفحه هایی که پرداخت ها در آن انجام می شود از HTTPS استفاده کنید.

۲٫ یک نسخه متعارف برای URL های خود انتخاب کنید
اگر گوگل بتواند از طریق چند URL، به یک محتوای واحد دسترسی پیدا کند، مسئله محتوای تکراری پیش می آید. و صفحات مجبورند بی دلیل با یکدیگر رقابت کنند.
در نظر توسعه دهنده، یک صفحه در صورتی یک صفحه واحد محسوب می شود که در پایگاه داده وب سایت یک شناسه منحصر به خود داشته باشد، در حالی که برای موتورهای جستجو، URL نشان دهندۀ واحد بودن صفحه است. باید به توسعه دهنده یاد آوری شود که هر محتوایی باید از طریق تنها یک URL قابل دسترسی باشد.

۳٫ سرعت سایت
توسعه دهندگان یا طراحان وب سایت تحت فشارند تا کد را به موقع ارائه کنند و ممکن است زمینه های مؤثر بر سرعت صفحه را نادیده بگیرند. اهمیت سرعت صفحه را از همان ابتدا به توسعه دهنده یادآور شوید و برای بهینه سازی عملکرد سایت وقت بگذارید.

۴٫ زبان و مکان
اگر می خواهید کاربرانی از کشورهای مختلف را هدف قرار دهید، باید سایت خود را چند زبانه و چند مکانی کنید. کلمات کلیدی محلی، ملاحظات زبان های مورد نظر و محتوای تکراری، همگی موضوعاتی هستند که بهتر است قبل از ساخت سایت در نظر بگیرید.
استفاده از دامنه های جداگانه برای هر کشور، به شما این امکان را می دهد که کشور و یا زبان مورد نظر را بهتر هدف قرار دهید. با این حال، این رویکرد متکی بر این است که شما منابع لازم برای ساخت سایت، نوشتن محتوای منحصر به فرد، و ارتقای هر دامنه را در اختیار داشته باشید.
اگر قصد دارید از ترکیب چند زبان / کشور در یک سایت بهره ببرید، معمولا بهترین روش ساب فولدرها (subfolders) هستند (به عنوان مثال example.com/uk، example.com/de). ساب فولدرها می توانند از یک پلت فرم یا CMS اجرا شوند، که این یعنی راه اندازی توسعه / نگهداری آن به طور قابل توجهی پایین تر است.

۵٫ سهولت ویرایش و انعطاف پذیری در یک پلت فرم
گوگل تمایل دارد همیشه توصیه ها و الزامات خود را به روز رسانی کند. پلت فرم شما یا سیستم مدیریت محتوای شما باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا در مقیاس در سایت تان، تغییرات سریع را اعمال کند.

زمینه های طراحی که برای اجتناب از طراحی دوباره، باید در نظر بگیرید.

۱٫ ساختار و لینک های داخلی
اگر می خواهید موتورهای جستجو بتوانند مطالب شما را پیدا کنند و در اختیار کاربران قرار دهند، باید ساختار اطلاعاتی موثری داشته باشید. اگر کراولرها (crawlers) نتوانند به محتوای شما دسترسی پیدا کنند، نمی توانند رتبه خوبی به آن بدهند. از نقطه نظر انسانی، ساختار اطلاعاتی به این دلیلی مهم است که کاربران آنچه را به دنبالش هستند به راحتی پیدا کنند.
در صورت امکان، باید ساختار سایت تان فلت (flat) باشد که صفحات بیشتر از چهار کلیک از صفحه اصلی فاصله نگیرند. به این ترتیب موتورهای جستجو و کاربران با کمترین میزان کلیک ممکن می توانند مطالب را پیدا کنند.
با بررسی کلمات کلیدی و عملکرد رقیبان تان، ببینید چه صفحاتی را باید داشته باشد. با این حال، گروه بندی و ارتباط صفحات با هم، باید متمرکز بر کاربر باشد. ببینید که کاربران روابط بین مطالب را چطور ترسیم می کنند.

۲٫ طراحی “اول محتوا”
ببینید چه نوع محتوایی را می خواهید داشته باشید. استراتژی محتوا شما باید در همین این نقطه مشخص شود تا متوجه شوید از چه فرمتی استفاده خواهید کرد و این فرمت چه قابلیت هایی نیاز خواهد داشت. دانستن نوع محتوایی را که می خواهید تولید کنید، به طراحی نوع و ایجاد یک رابط کاربری سازگارتر کمک خواهد کرد.

۳٫ قابلیت خوانایی (Flash، JS، iframe) و داده های ساخت یافته
صفحات وب شما ممکن است از انواع فن آوری هایی مانند جاوا اسکریپت، فلش، و آژاکس استفاده کند که درک آن می تواند برای کرالر های گوگل سخت باشد. اگر چه استفاده از آنها ممکن است برای ارائه یک تجربه کاربری بهتر لازم باشد، اما شما باید از مشکلاتی که این فن آوری ها می توانند به وجود بیاورند آگاه باشید. به منظور بهبود قابلیت خوانایی سایت خود، صفحات خود را با داده های ساخت یافته با جزئیات بیشتر در پست علامت بگذارید.

۴٫ طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو
با بیشتر شدن تنوع دستگاه ها و الزامات آنها، همراه با تغییر الگوهای رفتاری استفاده از موبایل و یا تبلت، امروزه موبایل دیگر یک کانال جداگانه نیست و به یک تکنولوژی اصلی برای دسترسی به وب تبدیل شده است. بنابراین، هدف بلند مدت باید ایجاد یک تجربه کاربری یکپارچه و سازگار با تمام دستگاه ها باشد. در راستای این هدف، طراحی پاسخگو و روش های خدمات پویا می تواند با ایجاد تجربیات دستگاه محور کمک کند.

سخن آخر

شماهم، به عنوان صاحب کسب و کار یا کسی که مسئول راه اندازی سایت است، سهم زیادی در این باره دارید.این مقاله در مورد زمینه های مهمی بود که باید در ذهن داشته باشید و با افرادی که با آنها کار می کنید در میان بگذارید – اما شاید لازم باشد خودتان هم به تحقیق و بررسی بیشتری بپردازید.

برگرفته از :  moz