1 ستاره2 ستاره ها3 ستاره ها4 ستاره ها5 ستاره ها (13 امتیازبندی, 3 رای)
Loading...

تاثیر تغییر تم وردپرس بر سئو

 

سوالی که اغلب پرسیده می شود این است که ” آیا تغییر تم ورد پرس، رتبه بندی موتور جستجو را تحت تاثیر قرار می دهد؟” بسیاری از افراد متوجه شده اند زمانی که تم وردپرس خود را تغییر می دهند رتبه بندیشان نیز تغییر می کند، اما این تغییر می تواند ناشی از دلایل دیگری باشد که ربطی به خود تم ندارند.

یک تم جدید به خودی خود نمی تواند تفاوتی در رتبه بندی شما ایجاد کند، اما اگر آن تم، داده های شما را به شیوه ای متفاوت و یا در ترتیبی متفاوت در HTML شما ارائه دهد، حتی اگر به نظر برسد همانی است که قبلا در صفحه وجود دارد، احتمال تغییر در رتبه بندی وجود دارد. در سئوی وبلاگ ها، به جز متن قابل مشاهده موارد دیگری نیز وجود دارد که باید به انها رسیدگی شود. در اینجا به چند روش اشاره می کنیم که طی آن با تغییر تم، رتبه بندی شما می تواند افت کند.

ترتیب HTML شما مهم است

موتورهای جستجو مانند گوگل، HTML شما را به شیوه خطی می خوانند. ممکن است این ترتیب، همان ترتیبی نباشد که بر روی صفحه نمایش ارائه شده است. جعبه ها و جداول محتوا می توانند مطالب شما را در ترتیبی ارائه دهند که با شیوه ای که HTML کد منبع صفحه را بیان می کند متفاوت باشد.

اگر شما یک تم را با نوار کناری سمت راست را با یک تم با نوار کناری سمت چپ تغییر دهید، اسپایدرها معمولا محتوای نوار کناری را قبل از متن اصلی را می بینند. که به احتمال زیاد بر رتبه بندی شما اثر خواهد گذاشت. در مورد هر تمی مهم است که ترتیب برنامه نویسی صفحه را در مرورگر خود مشاهده کنید. صفحه و یا پست اصلی را جدا کنید ، کلیک راست کنید و بر روی ” View Page Source” کلیک کنید. سپس مطمئن شوید که HTML در بخش Body، متن اصلی را قبل از محتوای نوار کناری نشان می دهد.

الگوریتم به کلمات کلیدی شما یا واژگانی که ارتباط معنایی دارند بسته به اینکه کجای HTML خطی شما ارائه می شوند بارارزشی متفاوتی می دهد. این الگوریتم ها ابتدا جداول خارج از متون و سپس متن درون جدول ها را به همان ترتیبی که این جداول ارائه شده اند می خوانند. متنی ابتدایی نسبت به متنی که در آخر می آیید بار ارزشی بالاتری می گیرد، در حالی که کلمات کلیدی در پاراگراف آخر هستند نیز بار ارزشی بالایی دریافت خواهند کرد.

به طور خلاصه، اگر تم جدید شما، شیوه ای که HTML تان توسط اسپایدرهای موتورهای جستجو خوانده می شود را تغییر دهد، جایگاه رتبه بندی شما هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

Meta Data

Meta Data برای رتبه بندی موتور جستجو شما بسیار مهم هستند. حداقل شما باید از همان پلاگین های سئویی استفاده کنید که در وبلاگ خود استفاده کرده اید. اگر با تم اصلی خود Yoast WordPress SEO استفاده کرده اید، مطمئن شوید که با تم جدید خود نیز از Yoast استفاده کنید. اگر پلاگین ها و ویجت هایی که در تم قبلی استفاده کرده بودید را برای تم جدید نیز استفاده کنید، می توانید مطمئن شوید که تغییر تم، رتبه شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

بررسی کنید که تگ های عنوان توضیحات متا یکسان باشند، و تمام Meta Data که در بخش عنوان HTML شما ارائه شده اند نیز یکسان باشند. یک تغییر به طور حتم می تواند بر جایگاه لیستینگ شما اثر داشته باشد.

تغییر permalink ها (Changing Permalinks)

permalink ها، URL های پست های وبلاگ شما هستند، و همانند URL های صفحات وب، محل آن صفحه در وب سایت شما را مشخص می کنند. اگر با تغییر تم وردپرس، permalink نیز تغییر کند، قطعا تاثیر بدی بر رتبه بندی موتور جستجو شما می گذارد.

بسیار مهم است که مطمئن شوید permalink ها در تم جدیدتان دقیقا همان هایی هستند که در تم قبلی بودند. مطمئن شوید که URL ها به همان پست ها یا صفحاتی هدایت می کنند که permalink های قدیمی می کردند. وبلاگ نویسان دیگر نیز از permalink استفاده می کنند تا به صفحه شما بک لینک دهند، و شما هم می توانید از آن به عنوان بک لینک از یک صفحه وب دیگر به سایت خود و یا ایمیلی که به پست شما لینک می دهد استفاده کنید.

در غیر این صورت، گوگل رتبۀ پست ها و صفحاتی که برای جستجوی واژه ها / کلمات کلیدی رتبه گرفته بودند را کاهش می دهد. اگر نمی توانید با تم جدید خود permalink ایجاد کنید، پس حداقل مطمئن شوید که یک ریدایرکت ۳۰۱ به URL permalink اصلی ایجاد کنید تا از خطای ۴۰۴ جلوگیری کنید.

حفظ تمام لینک های موجود

تنها permalink مهم نیست. الگوریتم گوگل است که رتبه بندی موتور جستجو شما را محاسبه می کند همه لینک های پست وبلاگ شما را به حساب می آورد. هر لینکی که در تم جدید وبلاگ شما وجود دارد باید دقیقا با تم قدیمی یکسان باشد. مثلا لینک تگ هاباید حفظ شود، همینطور هر لینکی که به هایپرلینک ها، آرشیو ها، گرافیک ها و تصاویر متصل است نیز باید حفظ شود.

مهم است زمانی که یک تغییر در تم خود ایجاد می کنید، ساختار کلی لینک ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام لینک هنوز هم کار می کنند. این نه تنها شامل لینک هایی می شود که در بدنۀ پست و یا صفحه وجود دارند، بلکه لینک هایی که در ستون های فرعی ، ویدجت ها و هر گونه تبلیغاتی که در صفحه خود دارید را نیز شامل می شود.

دلایل متفرقه در تغییرات رتبه بندی

Adsense Blocks

اگر به نظر رسید که تغییر تم رتبه بندی موتور جستجو شما را تحت تاثیر قرار داده است، چه این تاثیر مثبت باشد چه منفی، ممکن است به دلایلی دیگری این اتفاق افتاده باشد. اگر شما موقعیت Adsense Blocks خود را بین دو تم تغییر داده باشید، و یا حتی از block های بیشتری در تم جدید استفاده کرده باشید (مثلا به جای ۲ block از ۳ block استفاده کرده باشید)، این موضوع می تواند رتبه بندی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

گوگل ممکن است صفحه شما را برای داشتن آگهی بیش از حد بر روی یک صفحه، نسبت به میزان متن، مجازات کند. حتی ممکن است اگر موقعیت AdSense شما هوشمندانه تعیین شده باشد، رتبه بندی شما ارتقا پیدا کند. در تعیین جایگاه لیستنگ شما بیش از ۲۰۰ فاکتور در نظر گرفته می شود، و فقط گوگل می داند که همه این فاکتورها چه هستند.

سرعت صفحه و نرخ Bounce

سرعت بارگذاری وبلاگ نیز مهم است. اگر وبلاگ شما در مرورگر یک بازدید کننده خیلی آرام بارگذاری شود، آنها هم خیلی راحت ممکن است به جای اینکه صبر کنند، وبلاگ شما را ترک کنند. نرخ Bounce یکی از عوامل دخیل در رتبه بندی شماست پس سرعت بارگذاری تم قدیمی و جدید را مقایسه کنید. ابزار رایگان مانند GTmetrix و ageSpeed Insights ، آنلاین در دسترس هستند و به شما کمک می کنند این کار را انجام دهید.

اعتبار سنجی W3C

اگر HTML درتم قدیمی ار نظر W3C معتبر است ولی HTML تم جدید اینطور نیست، بنابراین ممکن است برای این موضوع خطاهای کرالینگ به وجود بیاید. که این به نوبه خود ممکن است به از دست دادن رتبه منجر شود.

Schema.org

اگر تم جدید شما با استفاده از واژگان نشانه گذاری مشترک مانند Schema.org ساخته شده باشد، لیستینگتان بهبود پیدا می کند. چارچوب Genesis WordPress یک نمونه از این است. اگر هر گونه تمی انتخاب کنید که بر خوانایی وب سایت شما توسط موتورهای جستجو اثر مثبت بگذارد، متوجه خواهید شد که رتبه بندی ارتقا پیدا می کند.

نتیجه گیری

به این دلیل، امن ترین کار این است که تغییراتی را اعمال نکنید که کل وبلاگ شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر مجبورید تم خود را تغییر دهید، تمی را انتخاب کنید که به تم قبلی شما از نظر تنوع نزدیک تر است. مثلا یکی دیگر از تم های وردپرس را انتخاب کنید، و یا تمی را انتخاب کنید که توسط همان شرکتی طراحی شده باشد که تم اصلی شما را طراحی کرده است.

اگر این امکان برایتان وجود ندارد ، تاجایی که می توانید تغییرات کوچکی ایجاد کنید – حداقل برای مدتی. هنگامی که مطمئن شدید که تغییر تم، رتبه بندی شما را تغییر نداده است، بعد از آن می توانید شروع به ایجاد تغییرات دیگر در زمان های دیگر کنید به این ترتیب می توانید علت از دست دادن رتبه بندی خود را تشخیص دهید.

پس، آیا تغییر تم ورد پرس، رتبه بندی موتور جستجو را تحت تاثیر قرار می دهد ؟ بله، می تواند، اما نه همیشه.