1 ستاره2 ستاره ها3 ستاره ها4 ستاره ها5 ستاره ها (6 امتیازبندی, 2 رای)
Loading...

چطور سئو بیاموزیم؟

یادگیری سئو

هدف ازیادگیری سئو، کشف کردن، به کار بستن و به اشتراک گذاشتن روش‌هایی است که شرکت‌های بزرگ را در کار آنلاین به موفقیت رسانده؛ جای تعجب ندارد که خواستار یادگیری سئو و بهرمهندی از تاثیرگذاری آن باشیم.

۱٫ کنجکاوی بزرگ ترین دارایی

اولین و مهم‌ترین موضوع به خودتان بستگی دارد. هیچ کس دیگری نمی‌تواند به جای شما، چیزی یاد بگیرد. همیشه از خودتان بپرسید :”چطور کار می کند؟”

من فکر می کنم این یکی از کلیدی ترین مهارت‌های زندگی است که یک شخص می‌تواند داشته باشد. شاید باعث تعجبت شود؛ اما اگر شما سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید، در بهینه سازی موتور جستجو بهتر عمل خواهید کرد:

  1. چطور جرثقیل را به بالای ساختمان منتقل می‌کنند؟
  2. چرا صفحات لمسی تلفن‌های همراه از روی کاغذ کار می‌کند ولی از روی فویل کار نمی‌کند؟
  3. احراز هویت دو مرحله‌ای گوگل چطور کار می کند؟

نکته: احراز هویت دو مرحله‌ای گوگل را فعال کنید؛ به آن سختی که فکر می کنید نیست.

یکی ار تمایزهای کلیدی که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم؛ این است که یاد گرفتن با آموزش دیدن کاملا متفاوت است. اگر به واسطه کارتان، فرصت آموزش رسمی برای شما فراهم شده باشد، خیلی خوب است؛ اما طبق بررسی‌ها و تجربه، این آموزش‌ها حتی ۵-۱۰ درصد یادگیری شما هم نیست. خودتان مسئول خودتان هستید.

پیشنهاد می‌کنیم که این مورد اول را از نقطه نظر سئو در مورد تمامی نتایج جستجو اجرا کنید. از بررسی (crawling) و پردازش (indexing) و رتبه بندی (ranking) گرفته تا منتشر کردن. هر چه کنجکاوتر، بهتر.

به طور مثال، اگر به دنبال فروش آنلاین هستید؛ اولین کاری که باید بکنید، راه اندازی یک سایت کوچک است؛ اما کنترل کامل آن را کنار آموزش و مطالعه از ثبت دامنه گرفته تا افزودن کد تحلیل گوگل، خود به دست بگیرید.

۲٫ از مزایای منحنی یادگیری شیب‌دار بهره ببرید

تسلط کامل در مهارت های ویژه، خیلی زمان‌بر است؛ اما چیزهایی که می‌توان فقط ظرف مدت کوتاهی بیاموزید، قطعا شما را شگفت‌زده می‌کند. به طور خلاصه، یادگیری اینطور نیست که از سطح مبتدی تا پیشرفته سرعت یکسانی داشته باشید؛ بلکه یک مقیاس نمایی است که در هر مرحله، نسبت به مرحله بعدی سخت‌تر می‌شود.

  • هیچ تجربه‌‍ای ندارید: مبتدی
  • مهارت پایه‌ای: برخی کارهای پایه ای را می‌توانید انجام دهید. (البته احتمالا همراه با خطا)
  • مهارت اساسی: تقریبا از پس هر چیزی در این حوزه بر می‌آیید.
  • ماهر: فردی که دارای مهارت اساسی است و به دیگران هم کمک می‌کند.
  • خبره: کسی که کتاب می‌نویسد و آموزش می‌دهد.

حتی اگر نمی‌خواهید در زمینه خاصی به یک متخصص جهانی تبدیل شوید، در یادگیری مزایای بی شماری نهفته است.

۳٫ باید به جزئیات واقف باشید

ویژگی مهمی که فروشندگان حرفه‌ای (در کل کارمندان باهوش) را از دیگر فروشنده‌ها متمایز می‌کند، توانایی یادآوری جزئیات است. بسیاری از افراد خودشان را درگیر مسائل جزئی و بی‌اهمیت نمی‌کند، ولی بسیاری هم تلاش می‌کنند تا پیچیدگی‌های یک مسئله را در خاطر داشته باشند تا پاسخی که برای انجام دادن کارشان به آن نیاز دارند را پیدا کنند. حال ممکن است یادآوری یک اختلاف زمانی یا انتشار نام دامنه باشد، این مهارت می‌تواند از بروز یک فاجعه جلوگیری کند.

برای پرورش دادن این مهارت باید مطالعه گسترده‌ای داشته باشید و هر چیزی را خودتان پیش ببرید. در زمان مطالعه گسترده توصیه می‌کنم برای خودتان چیزی مثل اینستاپیپر (Instapaper) داشته باشید تا هم کنجکاوی و علاقه‌تان همچنان به قوت خودش باقی بماند، و هم مجبور نشوید هر روز مقالات مختلف در اینترنت را جستجو کنید. اینستاپیپر مانند نشانگر مرورگر عمل می‌کند و به این ترتیب می‌توان مقالات مورد نظرتان را ذخیره کرده تا بعدها آن‌ را مطالعه کنید. برنامه دیگری هم به نام Pocket وجود دارد که همین کار را می‌کند.

همه این کارها برای این است که درک شود که هیچ وقت نمی‌توان متوجه پیچیدگی موضوعی شد؛ مگر اینکه خود آن را انجام داده باشید. البته احتمالا باید در یک حوزه مهارت کسب کنید، اما توصیه می‌کنم تمام وقتتان را صرف یادگیری همه جزئیات نکنید. اینترنت پر از اطلاعاتی است که نیاز دارید؛ با این وجود که فقط نیمی از این اطلاعات صحیح هستند و در مورد نیم دیگر خودتان خیلی بهتر عمل می‌کنید.

۴٫ خودتان را در معرض رعب و وحشت قرار دهید

با نشان دادن خودتان به عنوان باهوش‌ترین فرد اتاق، خود را در معرض خطر قرار دهید (حداقل بعضی وقت‌ها).  کسانی که در کاری عملکرد بهتری دارند، اغلب خواستار همکاری با کسانی هستندکه در آن کار، خیلی خیلی خوب هستند. زیرا شما شبیه به کسانی می‌شوید که با آن‌ها در ارتباط هستید، پس با دقت محیط کار خود را انتخاب کنید.

ویل کریشلو در این مورد می‌گوید: «میل به جمع کردن افراد باهوش در کنار هم و استفاده از ایده‌های آن‌ها تمرکز اصلی ما برای طراحی کنفرانس‌هایمان است. به همین دلیل در این کنفرانس‌ها، یک موضوع مشترک در اختیار افراد قرار می‌دهیم تا در مورد موضوعاتی که یاد گرفتند با افرادی که در این زمینه تجربه زیادی دارند، بحث کنند».

البته نیازی نیست که حتما به کنفرانس بروید؛ شما می‌تونید که یادگیری در مورد سئو را در انجمن‌های اینترنتی شروع کنید. منظور این نیست که همه مواردیکه نیاز دارید را می‌توان از طریق انجمن‌های اینترنتی به دست آورد؛ بلکه در ارتباط بودن با افرادی که می‌شناسید و می‌دانید که اطلاعاتشان در مورد موضوع مورد نظر از شما بیشتر است، به شما کمک می کند فرایند یادگیری خود را سرعت ببخشید.

۵٫ رانندگی یاد بگیرید

طبق نظریه‌ای، دو نوع یادگیری کاملا متفاوت وجود دارد:

  • یادگیری رانندگی: اولین باری که رانندگی کردید را به یاد دارید؟ تغییر تجربه خود از «وای خدایا، هم باید حواسم به جلو باشد؛ هم به عقب و هم دور و اطراف و تازه باید هر دو دست و پایم را هم زمان با هم حرکت بدهم» به «دیگر نیازی نیست که حواسم به هماهنگی دست و پایم با هم باشد، در نتیجه می‌توانم، تمام حواسم را به مسیر معطوف کنم» را به یاد آورید.
  • یادگیری مسیر منتهی به یک مکان جدید: در این مورد «قبل از اینکه راه را بدانم، نمی‌دانستم که باید از کدام خیابان بروم» به «بعد از اینکه راه را بلد شدم، می‌دانم باید از کدام خیابان بروم” تبدیل شده است.

فقط در یکی از این دو مورد تحول ایجاد شده؛ این طور نیست؟ پس به دنبال یادگیری رانندگی باشید نه یادگیری مسیر.

۶٫ آمادگی شکست را داشته باشید

یادگیری همانطور که از اسمش معلوم است، با چیزهای جدیدی همراه است. و در یادگیری‌های جدید هم ممکن است که اشتباه پیش بیاید. در اینجا مسئله منتشر کردن پیش می‌آید؛ زیرا باید مطمئن شوید، چیزی که منتشر می کنید، نتیجه مثبتی دارد یا خیر؟ به خصوص اگر مقام یا سمتی دارید، باید حتما شکست خود را اعلام کنید (حداقل در مقابل اعضای تیم). نکته اصلی این است که شما می توانید ضمن درگیر کردن خود با کارهای تیم، آن‌ها را رهبری کنید.

۷٫ بنویسید

به نظر اصلی‌ترین بخش یادگیری، نوشتن است. به ما گفته شده که نوشتن باعث می‌شود آنها را بهتر حفظ کنیم. مطمئن نیستم درست باشد؛ اما تاثیر قدرتمند آن، این است که با نوشتن افکارتان می‌توانید به آن‌ها شکل دهید. ساختاربندی و ویرایش یک متن باعث می‌شود، عمیق‌تر به موضوع فکر کنید و مهم‌تر از همه اینکه نوشتن به منتشر کردن منتهی می‌شود. در دنیای وبلاگ نویسی و رسانه های اجتماعی، خیلی راحت‌تر می‌شود که مردم را به نوشتن وا داشت. مکانی امن برای شکست خوردن و بازخورد گرفتن که پر است از افرادی که از شما باهوش‌ترند.

۸٫ به یاد داشته باشید

در نهایت، به یاد داشته باشید که بهینه سازی بهتر ربطی به دانش سئو ندارد. به محض اینکه اصول پایه‌ای سئو را فرا گرفتید، تنگناهای زیادی در مسیرتان قرار می‌گیرد که در به آن‌ها «بازاریابی» می‌گوییم.

برای اینکه در یادگیری موثر عمل کنید؛ تحصیلاتتان را همراه با دانش بیشتر درباره موارد زیر تکمیل کنید:

  • مهارت‌های مدیریتی و رهبری
  • مهارت ارائه محصول
  • مهارت‌های نوشتاری
  • آگاهی از کسب و کار
  • بازاریابی منظم
  • مدیریت پروژه

برای هر یک از این مهارت‌ها می‌توانید، روش شناسی که در بالا مشخص کردیم را به کار ببرید.