1 ستاره2 ستاره ها3 ستاره ها4 ستاره ها5 ستاره ها (10 امتیازبندی, 2 رای)
Loading...

تاثیر رسانه های اجتماعی بر سئو از طریق راههای مختلف

اگر از ۱۰ نفر مختلف که در حرفه بازاریابی دیجیتال کار می کنند بپرسید آیا رسانه های اجتماعی بر سئو اثری دارند یا خیر، ۱۰ جواب مختلف خواهید شنید. بعضی ها ممکن است بگویند بله و به گزارش Search Metric  در مورد عوامل رتبه بندی سئو در سال ۲۰۱۳ استناد کنند که مشخص کرده بود ۷عامل از ۱۰ عامل برتر رتبه بندی، رسانه های اجتماعی هستند. برخی دیگر ادعا می کنند که داده هایی که در آن گزارش آورده شده اند، رابطۀ همبستگی را نشان می دهند نه رابطۀ علت و معلومی را، و اینکه رسانه های اجتماعی تاثیر مستقیمی بر روی رتبه ارگانیک ندارند. این افراد به گزارش Moz در مورد عوامل رتبه بندی موتور جستجو در سال ۲۰۱۳، و نیز اظهارات متفاوت Matt Cutts در این زمینه استناد می کنند. با این حال باز هم خیلی افراد ادعا می کنند که SEO تحت تاثیر رسانه های اجتماعی قرار دارد ولی نه به صورت مستقیم و آشکار .

به احتمال زیاد در این خصوص حق با این میانه رو ها است. مشخص نیست که موتورهای جستحو در آینده چه خواهد کرد، اما به گفته Matt Cutts، گوگل هرگز فعالیت های اجتماعی مستقیم (مثل لایک کردن در فیسبوک، ریتوییت کردن و حتی ۱+ ها) را فاکتور قرار نمی دهد. او اظهار داشت که گوگل تلاش هایی انجام داده تا این اطلاعات را در یک الگوریتم بگنجاند، اما از آنجایی که سازماندهی و تعیین کمیت آن خیلی سخت شده است، این کار را نه می کند، نه خواهد کرد.

۲۶(۱)

با این حال، رسانه های اجتماعی و SEO ، یکدیگر را پوشش می دهند و درنتیجه رسانه های اجتماعی می توانند به شیوه های مختلفی، به موفقیت ارگانیک کلی وب سایت ها کمک کنند. حال به هفت نمونه ویژه در این زمینه نگاهی می اندازیم.

  1.      پتانسیل لینک (Link Potential)

فعالیت های رسانه های اجتماعی می توانند به افزایش آگاهی در مورد برند و محتوای وب سایت کمک کنند. آگاهی بیشتر، لینک بیشتر در پی دارد. فرض کنید که یک برند، فیلمی در مورد ویژگی های یک محصول بگذارد. این فیلم ۲۰ بار در توئیتر به اشتراک گذاشته شود. یکی از کاربران توئیتر که یک وبلاگ را اداره می کند (یا حتی بهتر از آن، گزارشگر یک رسانۀ بزرگ است)، این فیلم را ببیند. این بلاگر یا گزارشگر تصمیم بگیرد در مورد این ویژگی های جدید مقاله ای بنویسد و در مقاله اش، به فیلم و وب سایت برند بک لینک بدهد. اگر این نویسنده فیلم را ندیده بود، هیچ لینکی هم در کار نبود.

بنابراین درست است که لینک های آن ، مستقیما تاثیری در مشخصات کلی لینک های وب سایت نداشت، اما باعث شدند که سایت از طریق یک مقاله لینک بگیرد. این لینک ها به مشخصات کلی لینک کمک می کنند و در نتیجه به تاثیر سئو نیز کمک می کنند.

  1.      شخصی سازی (Personalization)

گوگل از فعالیت ها و ریویوهای Google+ استفاده می کند تا نتایج جستجو را زمانی که کاربر در Google+  است، شخصی سازی کند.

اگر شما با یک فرد از طریق + Google ارتباط داشته باشید و آن فرد یک کسب و کار را ریویو کند،  یا به  صفحه ای +۱ بدهد و یا در مورد موضوعی که شما جستجو می کنید در + Google پستی بگذارد، احتمالا شما هم به دلیل اتصالی که با وی دارید، رتبه بالاتری خواهید گرفت.

البته که همه کاربر ها همیشه نیستند، و همه جستجو ها هم از طریق گوگل انجام نمی شوند. اما Bing هم همین کار را در مورد فعالیت های دوستانتان در فیسبوک انجام می دهد. گرچه تعیین و یا حتی مشاهده کمیت دشوار است، اما این شخصی سازی نتایج جستجو، بر رتبه بندی تاثیر دارد.

  1.      میزان کوئری های جستجو (Search Query Volume)

رسانه های اجتماعی می توانند به شما کمک کنند نام خود را به مخاطبان گسترده تری ارائه کنید. وقتی اطلاع عموم از برند شما افزایش پیدا کند، افراد بیشتری برند شما را جستجو خواهند کرد. و هنگامی که گوگل ببیند تعداد زیادی از افراد، یک برند را جستجو می کنند، متوجه می شود که آن برند، محبوب و شناخته شده است، و در نتیجه رتبه بالاتر به آن اختصاص می دهند. این موضوع بستگی به کوئری هایی که به طور طبیعی جستجو می شوند دارد، و اغلب یک فرصت جستجو برای برند است.

  1.      علامت های برند (Brand Signals)

برخی فکر می کنند که اینکه نامشان در یک وبلاگ و یا سایت صرفاً ذکر شود، بدون هیچ هایپر لینکی، نیز می توانید به عوامل رتبه بندی کمک کند. گوگل به این کار co-citation می گوید، و آن را به عنوان یک علامت برند درنظر می گیرد. توانایی رسانه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از یک برند و ایجاد گفتگو می تواند منجر به co-citation شود.

  1.      حجم ترافیک و تعامل سایت (Traffic Volume and Site Engagement)

رسانه های اجتماعی می توانند حجم ترافیک بازدید از وب سایت را افزایش دهند، که یک عامل کلیدی در رتبه بندی موتورهای جستجوست. از  مواردی که بر روی رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و باعث افزایش ترافیک می شوند می توان پست های وبلاگ ها، فیلم ها، لیست رویداد، و یا دیگر مطالب جالب را نام برد. در صورتی که محتوا به اندازه ای جالب باشد که کاربر به جای اینکه فورا صفحه را ترک کند، مدت بیشتری در سایت بماند و مجاب شود کل صفحه را بخواند و یا یک فیلم را قبل از دیدن صفحات دیگر به صورت کامل تماشا کند، این امکان وجود دارد که در صفحه نتایج پاداش بگیرید. موتور جستجو این معیارها – میزان جستجو، تعداد صفحات در هر بازدید، زمان ماندن در سایت – را ارزیابی می کند و ممکن است از آنها در رتبه بندی نتایج استفاده کند.

size-of-photos-on-social-networks1

  1.      اعتبار نویسنده (Authorship)

گوگل اعلام کرده است که در آینده قصد دارد، هویت را در رتبه بندی جستجو دخیل کنند و در حال حاضر مشغول فعالیت بر روی این هستند که چطور می توانند این کار را انجام دهند. این به این معنی است که افرادی خاص – بر مبنای اعتبار، مرتبط بودن با موضوع و اندازه مخاطب احتمالی شان – رتبه بندی بالاتری برای برخی از کوئری های خاص دریافت می کنند. گرچه کاتز می گوید که گوگل در حال کار بر روی آن است، اما اریک اشمیت سال گذشته اظهار داشت که این اتفاق در حال حاضر تا حدی برای برخی پروفایل های تایید شده می افتد:

“در نتایج جستجو، اطلاعاتی که به پروفایل های آنلاین تایید شده مرتبط هستند، از محتواهایی که چنین تأییدیه ای ندارند، رتبه بالاتری دریافت می کنند، که در نتیجه باعث می شود اکثر کاربران به طور طبیعی بر روی نتایجی که در جایگاه بالاتر هستند (تایید شده اند) کلیک کنند.”

  1.      رتبه بندی پروفایل (Profile Ranking)

پروفایل های رسانه های اجتماعی یک برند برای آن برند رتبه بالایی به همراه خواهند داشت، اغلب در صفحه اول و گاهی اوقات در بالا قسمتی که کوئری برند نمایش داده می شود.

حال که می دانید گوگل ویژگی ها رتبه بندی بی شماری دارد، دیگر باید بدانیم که فقط آن ده لینک آبی که در صفحه اول هستند مهم نیستند. به عنوان مثال، Knowledge Graph Box ، مقالات خبری، answer box ، مقالات عمقی، فیلم ها و تصاویر، همگی ویژگی های هستند که باعث می شوند در نتایج جستجو به جایگاه بالاتری دست پیدا کنید. در بهینه سازی باید جنبه های دیگر را نیز تا جای ممکن در نظر بگیرید و کانال های اجتماعی یکی از آن مواردی است که باید به آن توجه کنید.

سئو فقط برای گوگل نیست.

گوگل و سئو مترادف هم شده اند – در حالی که اکثر شیوه ها و روش های سئو برای همه موتور جستجو کاربرد دارند، اما اغلب به رتبه بندی گوگل گره خورده اند. تا حدی مشخص است که دلیلش چیست – طبق آمار comScore، گوگل محبوب ترین موتور جستجو با ۶۷٫۳ درصد از سهم بازار است. و همچنین فعالیت های مربوط به سئو را بیشتر از موتور های جستجوی دیگر در نظر میگیرد (یا به کل رد می کند). اما بهینه سازی فقط برای گوگل نیست؛ مختص هیچ موتور جستجوی دیگری هم نیست. هر یک از شبکه های رسانه های اجتماعی نیز به نوعی قابلیت جستجو دارند. با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، حجم جستجو در این شبکه ها نیز افزایش یافته است (بعد از گوگل، یوتیوب بزرگ ترین موتور جستجو است و توییتر در روز ½ میلیون کوئری دریافت می کند).

نظر بگیرید که اصول سئو چگونه می توانند استفاده شوند تا به طور مستقیم بر رتبه بندی کانال های مختلف رسانه های اجتماعی تاثیر بگذارند. گرچه ممکن است به اندازه عوامل رتبه بندی گوگل روشن و دقیق نباشند، و نیز به راحتی تاثیر نگذارند (فیسبوک اعلام کرده است که نیوز فید ۰۰۰/۱۰۰ عامل رتبه بندی دارد. که باعث می شود سئوی گوگل، در مقایسه، مثل یک تکه جواهر باشد!) ، با این حال باز هم  فرصت خوبی است برای اینکه برند و محتوایتان در کانال های رسانه های اجتماعی بیشتر دیده شود. با پیشرفت موتورهای جستجو در تفسیر موارد جستجو، ارائه نتایج مرتبط و مبارزه با اسپم ها، روش های قدیمی دیگر جواب گو نیستند. موتورهای جستجو برای اینکه بفهمند چه چیزهایی محبوب، مرتبط و معتبر است، در حال تبدیل شدن به رسانه های اجتماعی هستند. و همچنین تبدیل شدن به برند. این هفت روش فقط یک نگاه اجمالی به چیزی بود که در آینده به ادغام رسانه های اجتماعی و سئو می انجامد.