1 ستاره2 ستاره ها3 ستاره ها4 ستاره ها5 ستاره ها (5 امتیازبندی, 1 رای)
Loading...

چرا سرعت سایت بر روی سئو تاثیر دارد؟

سرعت سایت اشاره به میزان زمانی دارد که یک صفحه برای اینکه به صورت کامل بار گذاری شود نیاز دارد. سرعت سایت به عوامل زیادی، از هاست گرفته تا طراحی، بستگی داشته و قابلیت بهینه سازی هم دارد. در واقع زمان بار گزاری هم برای کاربر مهم است هم برای موتور جستجو. کاربر ها تمایل ندارند در صفحاتی بمانند که سالها زمان می برد تا بار گزاری شوند، و گوگل هم وب سایت شما را به خاطر کند بودن جریمه می کند.

سرعت سایت برای گوگل اهمیت دارد

page_load_speed

در سال ۲۰۱۰ بود که گوگل اعلام کرد سرعت سایت از این پس به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی محسوب می شود. گوگل چندین سال است که بر روی این موضوع متمرکز است تا کاربر بهترین تجربه ممکن از سایت را داشته باشد.

دلیل اهمیت سرعت صفحه هم همین است. در واقع اگر یک سایت سریع بار گزاری شود، شانس اینکه کاربرها زمان بیشتری را در وب سایت شما صرف کنند خیلی بیشتر می شود چون تجربه مثبتی از سایت خواهند داشت (البته برای ارائۀ بهترین تجربه ممکن موارد دیگری را هم باید در نظر گرفت). گرچه گوگل به وب سایت هایی که سرعت بالایی دارند پاداش می دهد، با این حال ضربه شدیدی به رتبه بندی شما وارد نمی کند، مگر اینکه وب سایتتان خیلی کند باشد. گوگل در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که تنها ۱%  از نتایج موتور جستجو به خاطر فاکتور سرعت جریمه شدند.

سرعت سایت برای بازدید کننده ها هم اهمیت دارد

گرچه سرعت سایت برای گوگل و رتبه بندی شما اهمیت دارد، بر روی تجربه کاربر از وب سایت هم تاثیر می گذارد. و بر کسی پوشیده نیست که اگر کاربر از وب سایت تجربه مثبتی داشته باشد، میزان بازدید (conversions) هم بیشتر می شود.

یک وب سایت سریع از راه های مختلفی می تواند تجربه خوبی برای کاربر فراهم کند:

  • اگر محصولی می فروشید، داشتن صفحه پر سرعت به بازدید کننده کمک می کند که خیلی سریع بفهمد چه چیزی ارائه می کنید و فرم سفارش را پر کند.
  • اگر از طریق تبلیغات بر روی محتوایتان درآمد کسب می کنید، وب سایت پر سرعت به بازدید کننده کمک می کند که خیلی راحت از یک صفحه به صفحه دیگر برود، و بازدید کلی از صفحات شما را نیز افزایش می دهد.

در واقع سرعت سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد. ولی برای بیشتر انواع وب سایت ها، مثل وب سایت های تجارت الکترونیک، سرعت باید اولین اولویت شما باشد چون اگر بالا نباشد، هزینه ها بالا خواهد رفت. مثلا ” Walmart”، در مقایسه با ” Amazon” یا ” eBay” سریع ترین وب سایت محسوب می شود. آنها تصمیم گرفتند که سرعتش عملکردشان را حتی بالاتر از این هم  ببرند و نتیجه این شد:

  • به ازاء هر یک ثانیه افزایش سرعت، میزان بازدید (conversions 2%) افزایش یافت.
  • به ازاء هر ۱۰۰ ms افزایش سرعت، درآمد رو به رشد تدریجی تا ۱% افزایش پیدا کرد

در نتیجه، حتی میزان خیلی کمی کاهش در سرعت، زیان قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت، چون احتمال اینکه مردم بخواهند سفارش خود را لغو کنند یا از وب سایت خارج شوند خیلی زیاد می شود.

soe

همانطور که در بالا اشاره کردیم، داشتن سرعت سایت فوق العاده بالا، بستگی به بهینه سازی های متعدد دارد. از طرف دیگر، زمان طولانی بار گزاری ناشی از موارد زیر است.

  • مرورگر، برنامه یا پلاگینی که بهینه سازی نشده: برنامه هایی که از Flash استفاده می کنند،سرعت صفحه شما را کاهش می دهند. همچنین باید وب سایت خود را با مرورگر ها مختلفی امتحان کنید تا ببینید چطور عمل می کند.
  • هاست وب ارزان: در واقع عملکرد هاست شما به میزانی که حاضرید برای آن پرداخت کنید بستگی دارد. هاست ارزان قیمت، در دراز مدت می تواند عملکرد سرعت صفحه را پایین بیاورد. باید هاست خود را با توجه به اهمیت و اندازه کسب و کارتان انتخاب کنید.
  • تم های پیچیده: تمی که انتخاب می کنید، بر روی عمکلرد وب سایت و زمان بار گزاری آن تاثیر می گذارد. در واقع برخی تم های خیلی سنگین هستند و اگر افکت ها و طراحی های زیادی هم داشته باشند، سرعت سایت تان را پایین می آورند.
  • تبلیغات بیش از حد: تبلیغات زیاد علاوه بر اینکه بازدید کننده را اذیت می کنند، سرعت سایت را هم کاهش می دهند.
  • تصاویر سنگین: برخی تصاویر HD می توانند سرعت سایت را تا حد خیلی زیادی کاهش دهند. بهتر است تصاویر خود را تحت PNG (under PNG) فشرده کنید تا در عین حالی که حجم آن را کاهش می دهید، کیفیت اش را از دست ندهد. برای لوگو ها یا پیکتوگرام ها می توانید از JPEG استفاده کنید.
  • ویجت ها: دکمه های هدایت به شبکه ها اجتماعی، بخش مروبط به نظرات، تقویم و دیگر ویجت ها بر سرعت سایت تاثیر می گذارند.
  • کد های فشرده (Dense code) : کد های HTML/CSS شما بر زمان بار گذاری تاثیر می گذارند. کد ها را تمیز کنید (Clean up) تا عملکرد بهبود پیدا کند.
  • Embedded media: استفاده از ویدیو هایی که خارج از وب سایت خودتان هستند خوب است ولی باعث کاهش سرعت سایت میشود. می توانید این ویدئو ها را در هاست خود ذخیره کنید تا در زمان هم صرفه جویی کرده باشید.